Que é a hipoglicemia

Publicado o: 03/05/2019

Lee en contido completo en Infermeravirtual.com

Hipoglicemia

hipoglicemia é o problema de saúde agudo máis frecuente que se presenta nas persoas con diabete. Hipoglicemia significa baixo nivel de glicosa no sangue. En xeral, dise que hai unha hipoglicemia cando os valores son entre 50-60 mg/dl.


Como maniféstase

A hipoglicemia afai a manifestarse de xeito repentino con tremores, irritabilidade, palidez, suor, palpitaciones e fame. Os síntomas da hipoglicemia poden variar segundo as persoas, pero sempre son os mesmos en cada unha delas. De feito, son sinais de alarma que envía o cerebro cando non pode captar a glicosa suficiente para funcionar.

A reacción rápida ou inmediata ante os signos de alarma pode evitar a aparición progresiva de complicacións graves. A miúdo, son os que conviven coa persoa con diabete quen detectan estes signos de alarma. Estas manifestacións son:

  • cambios de comportamento 
  • dificultade para falar ou para coordinar movementos 
  • perda progresiva da capacidade de resposta 
  • convulsións e perda absoluta da conciencia (coma hipoglucémico)

    Se o descenso da glicosa é gradual, as manifestacións de hipoglicemia agrávanse progresivamente e a persoa é capaz de resolver a situación. En cambio, se o descenso é brusco, pode producirse unha perda repentina da conciencia e chegar a un coma hipoglucémico en poucos momentos. Por iso é importante que o medio habitual saiba que hai que facer nestas situacións ou ben levar consigo unha identificación que poida axudar a actuar rapidamente en caso de emerxencia. 

Causas

  • Administrar unha dose excesiva de insulina ou de hipoglucemiantes por un erro na dosificación ou por unha confusión do tipo de insulina (inxectar insulina rápida en lugar de intermedia, por exemplo). 
  • Non consumir as racións de carbohidratos recomendadas para cada comida. 
  • Atrasar o horario das comidas en relación ás dose de insulina. 
  • Facer unha actividade física non programada sen aumentar as racións de hidratos de carbono ou sen reducir as doses de insulina ou de fármacos.

Como resólvese

  • Débese deixar a actividade que se estea facendo. 
  • Se é posible, débese determinar o nivel de glicosa no sangue, para certificar que se trata dunha hipoglicemia. 
  • Se leva bomba de infusión continua de insulina, tense que parar a bomba.
  • Hai que tomar 1,5-2 racións de hidratos de carbono de absorción rápida (15-20g), preferiblemente en forma líquida e sen graxas, xa que a absorción será máis rápida e a hipoglicemia resolverase antes; por exemplo:  
    • un vaso de zume de froita (natural ou envasado) 200 ml
    • un vaso de calquera bebida refrescante que non sexa light ou cero 200 ml 
    • un vaso de leite desnatada 200 ml con 1 sobre de azucre de cafetaría
    • 2 sobres de azucre de cafetaría ou 2 culleradas de azucre ou 3 terróns de azucre
    • 1-2 culleradas sopeiras de mel 
    • 3-4 comprimidos de glicosa pura
  • Se en dez ou quince minutos a situación non mellora, débese repetir a toma anterior. 
  • Cando empece a melloría, debe inxerir alimentos con hidratos de carbono de absorción lenta 1-2 racións (10-20g), como 20-30 g de pan, dous ou tres galletas maria, dous iogures ou un vaso de leite enteira sen azucre, sempre que a hipoglicemia se produza entre comidas. Se se produce un rato antes dunha comida, recoméndase adiantara, empezar pola froita (xa que contén un hidrato de carbono de absorción rápida) e inxerir un alimento que conteña un azucre de absorción lenta (pan, arroz, pasta, pataca ou legumes).
  • Se a hipoglicemia se acentúa, xa sexa por non tomar as medidas comentadas ou ben porque aparece de maneira brusca, e a persoa con diabete presenta signos de obnubilación, desorientación, perda progresiva do reflexo de deglutición (non pode tragar) ou perda de conciencia, a persoa máis próxima debe actuar para resolver a hipoglicemia:  
    • Se é posible, débese determinar o nivel de glicosa no sangue, para certificar que se trata dunha hipoglicemia
    • Non debe forzar nunca a inxesta de líquidos pola boca, xa que pode atragoarse e afogarse. 
    • Ten que inxectar rapidamente un kit de glucagón de 1 mg de (que consta dun viario máis unha xiringa) por vía intramuscular ou subcutánea. As persoas con diabete, en especial aquelas que se inxectan insulina, deben ter sempre unha bocha de glucagón ao alcance, e as persoas que as rodean (na casa, no traballo, na escola …) teñen que saber como administraro. A administración de glucagón é necesaria para as persoas con diabete que estean inconscientes. Ante a dúbida, hai que actuar coma se se tratase dunha hipoglicemia. 
    • Se en dez minutos a persoa non recuperou o coñecemento ou segue desorientada, pode repetirse a inxección e avisar ao servizo de urxencias, xa que seguramente trátase dunha hipoglicemia severa e hai que facer unha valoración médica da persoa. 
    • Unha vez recuperada a conciencia, débese resolver a hipoglicemia con hidratos de carbono de absorción lenta 1-2 racións (10-20g) que corresponden a: 20-30g de pan, dous ou tres galletas maría, dous iogures ou un vaso de leite enteira sen azucre. 

Que é o glucagón?

O glucagón, como a insulina, é unha hormona producida no páncreas. A súa función principal é aumentar os niveis de glicosa no sangue utilizando os depósitos de glicosa que hai no fígado (glicóxeno).

Como adminístrase:

Pode facero calquera persoa, aínda que non sexa profesional da saúde. O glucagón preséntase nun estoxo cunha xiringa precargada e un frasco con po de glucagón. Consérvase na neveira, aínda que pode permanecer fóra, a temperatura ambiente, ata catro semanas.

O xeito de administraro é moi sinxelo: hai que introducir a auga da xiringa no frasco do po de glucagón, axitaro suavemente, extraer o seu contido e inxectaro todo. 


A inxección afai a facerse por vía subcutánea (como a insulina), pero tamén pode facerse por vía intramuscular (como as inxeccións habituais) nos brazos, no abdome, nas pernas ou nos glúteos (na zona que, naquel momento, sexa máis accesible). Non hai que ter medo, xa que pode administrarse por calquera vía sen risco para a persoa. Tampouco hai que vacilar en administrar o glucagón por temor a que a persoa con diabete non teña unha baixada dos niveis de azucre no sangue, senón outra cousa. O glucagón debe administrarse ás persoas con diabete que estean inconscientes. Ante a dúbida, hai que actuar coma se se tratase dunha hipoglicemia. 


Como previr a hipoglicemia

  • Dosear correctamente a insulina e verificar o tipo antes de administrara. 
  • Cumprir os horarios das comidas. 
  • Procurar que as racións de hidratos de carbono sexan as recomendadas para cada comida. 
  • Modificar as racións de carbohidratos e a insulina en relación coa actividade física. 

Situacións especiais

  • Condución de vehículos. As persoas con diabete que conducen habitualmente ou que se dedican ao transporte e conducen camións, autobuses ou autocares deben tomar unha serie de precaucións:  
    • Levar azucre enriba e, se é posible, algo de comer. Nunca se sabe a que hora chegarase a destino e hai que estar preparado para poder improvisar unha comida (con galletas, froita, torradas...). 
    • Comprobar a glicemia antes de empezar a viaxe. 
    • Se a viaxe é longa, cómpre descansar cada dous ou tres horas e tomar un refrixerio, se cómpre. 
  • Hipoglicemias nocturnas. Se a persoa con diabete esperta con dor de cabeza ou suor, é posible que sufrise unha hipoglicemia durante a noite. O mellor é determinar os niveis de glicosa antes de deitarse: se a cifra é menor a 140 mg/dl, hai que comer algo. 
  • Hipoglicemias de repetición. Se se sofren hipoglicemias con frecuencia e, sobre todo, se se repeten sempre ás mesmas horas, é importante pórse en contacto co equipo de saúde para que aconselle sobre os cambios necesarios.